W polską grę archeologiczną opartą na podstawie prawdziwych badań naukowych zagrano już ponad milion razy na całym świecie. Teraz jej pomysłodawcy oraz twórcy mają kolejne powody do dumy.
Mimo że gra „Excavate!” powstała już trzy lata temu, teraz znów zrobiło się o niej głośno. Wszystko za sprawą 22. festiwalu filmów dokumentalnych (22nd Ji.hlava International Documentary Film Festival), który odbył się w Czechach.
– „Odezwali się do nas, a konkretniej do twórcy gry Mateusza Sokalszczuka organizatorzy festiwalu filmów dokumentalnych z Czech. Zapytali, czy podczas festiwalu w trakcie trwania panelu o grach będą mogli zaprezentować naszą grę Excavate. Oczywiście zgodziliśmy się i jesteśmy bardzo dumni, bo od premiery gry minęły już trzy lata, a mimo to nadal ktoś o niej wspomina” – mówi Wacław Kulczykowski z Wydziału Historycznego UG.
Excavate, to gra edukacyjna o tematyce archeologicznej. Gracz musi dobrać zespół w taki sposób, aby prace na wykopalisku były jak najbardziej efektywne. Każdy z nich ma określoną liczbę punktów akcji, a dodatkowo miejsce mają wydarzenia losowe. Czasem zacznie padać deszcz, a czasem należy pozostawić kogoś by przypilnował wykopów. Mapa gry jest odzwierciedleniem prawdziwych wykopalisk z lat 2014-2015 z cmentarza historycznego w miejscowości Nowe Monasterzysko.
– „Gry edukacyjne kojarzą się z czymś infantylnym, wiejącym nudą. Dlatego mechanika w Excavate, to połączenie windowsowego sapera z grą w okręty. Podczas tworzenia gry, opieraliśmy się na prawdziwych badaniach naukowych, które były realizowane w latach 2014-2015 przez Wacława Kulczykowskiego z Wydziału Historycznego UG” – mówi Mateusz Sokalszczuk, twórca gry.
Gra powstała w ramach projektu Archeologia Live & Online finansowanego przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej. Projekt miał na celu popularyzację archeologii w miejscu wykopalisk. Online można zagrać TUTAJ.
Archeolog, doktor nauk inżynieryjno-technicznych, popularyzator. Pierwsza osoba, z którą powinno się kontaktować w sprawie patronatów i ewentualnej współpracy z „Archeologią Żywą”. Post-doc w Katedrze Antropologii Instytutu Biologii Środowiskowej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół kultury materialnej późnego średniowiecza i wykorzystania nowoczesnych technologii w archeologii. Pasjonat multimediów i gier komputerowych. Prowadzący cyklu cotygodniowych popularnonaukowych webinarów pt. „Kontekst”