Wirtualna rzeczywistość w archeologii


Wirtualna Rzeczywistość jest prawie na wyciągnięcie naszej ręki. Od paru lat, to co kiedyś istniało jedynie w głowach futurologów powoli staje się czymś normalnym. Co zatem fantomatyka może zmienić w archeologii? Gdzie pióro zawodzi tam YouTube pomoże.

W 65. numerze Archeologii Żywej pisałem na temat przyszłości tzw. fantomatyki w archeologii. Wirtualna Rzeczywistość (VR), Rozszerzona Rzeczywistość (AR) i Mieszana (MR) są pomysłami, które ciężko wytłumaczyć nawet osobom, które z komputerami mają do czynienia na co dzień. Jeszcze trudniejsze jest to w przypadku osób stroniących od najnowszych rozwiązań technologicznych. Mowa o tych, którzy np. wciąż mają opory przed używaniem smartfonów ponieważ nie widzą w tym żadnych korzyści.

Wirtualna rzeczywistość w praktyce

Podobno ok. 65% populacji jest wzrokowcami – tak przynajmniej powtarzają różnego rodzaju strony internetowe na temat sposobów prezentacji danych. Przyjmując to za fakt, stwierdziłem, że wspomniany artykuł wymaga pomocy dydaktycznej, której nie jesteśmy w stanie umieścić w drukowanym magazynie. Filmików z serwisu YouTube! Poniżej prezentuję wszystkie materiały, projekty i urządzenia, o których wspominam w swoim tekście. Dużo oglądania – mało czytania. Możliwe, że w lepszy sposób opowiedzą one o możliwościach, które daje nam dzisiejsza technologia.

CAVE

Może teraz nie robi to zbyt wielkiego wrażenia ale w 93′ było niesamowicie innowacyjne.

OCULUS RIFT

Oczywiście to materiał promocyjny, ale emocje z użytkowania Oculusa po raz pierwszy są całkiem podobne.

HTC VIVE

To Vive jako pierwszy wpadł na pomysł by mapować pozycję użytkownika wprowadzając specjalne kontrolery. Poniżej, z kolei prezentacja wizualizacji stanowiska archeologicznego oraz uzyskanych podczas wykopalisk informacji. Daje to niesamowite możliwości, które można wykorzystać w procesie opracowywania wyników badań i ich analizy.

THE VOID

Na tę chwilę największy faworyt w kategorii wirtualnej rzeczywistości. Specjalnie przygotowany labirynt, osprzęt, kamizelka i możliwość współpracy ze znajomymi czynią The Void niezapomnianym przeżyciem.

LITHODOMOS

Ekipa z Australii rekonstruuje zabytki architektury i prezentuje je

PROJEKT TANGO

Kolejny filmik promo. Tym razem również króciuteńki urywek ze wzbogaceniem wystawy muzealnej.

HOLOLENS

O ile koncept jest niesamowity to największym problemem Microsoftu jest chyba to, że bateria wytrzymuje tylko ok. 2,5 godziny.

Świetlana przyszłość

Niestety – by naprawdę zrozumieć co jest niesamowitego w tych śmiesznie wyglądających okularach/goglach trzeba je założyć na własną głowę i przeżyć to samemu. Prezentowane materiały oddają jednak bardzo dobrze zamiary ich twórców oraz kierunek, w którym podąża ten przemysł.

Przykładów wykorzystania wyżej wymienionych metod i urządzeń w samej archeologii jak na razie jest stosunkowo niewiele. Spora część dopiero jest opracowywana. Większość opiera się tak naprawdę na prezentacji wyników badań lub wzbogacaniu dodatkowymi informacjami wystaw muzealnych. Jestem jednak przekonany, że z czasem, wraz z rozwojem technologii, fantomatyka odnajdzie swoje miejsce także i w nauce. Dopiero gdy to nastąpi, dopiero wtedy odkryjemy prawdziwy potencjał tych urządzeń.


Są to materiały uzupełniające artykuł „Archeologia a fantomatyka” opublikowany w Archeologia Żywa 3 (65) 2017

Redaktor ds. Wpisów Internetowych | strona

Archeolog. Doktorant Politechniki Wrocławskiej. Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. Pierwsza osoba, z którą powinno się kontaktować w sprawie problemów ze stroną, profilami AŻ lub ofertami patronatów medialnych. Pasjonat technologii i gier komputerowych.

A może jeszcze...

  • Pomiędzy rozrywką i nauką. Archeologia w grach wideo Przez lata gry wideo postrzegane były jako trywialna rozrywka, sposób na spędzenie wolnego czasu czy młodzieżowe hobby. Dziś wkraczamy w erę gdzie zaczynają one zastępować […]
  • Polski październik 1956 w archeologii Polski październik 1956 to określenie na zapewne najbardziej dramatyczny okres w powojennej historii Polski. Nastroje społeczne ulegały wówczas kilkakrotnie gwałtownym wahnięciom. […]
  • Archeologia Żywa 2 (64) 2017 Nasza świadomość jest dla nas czymś bardzo drogim. Ba! Możliwe, że dla wielu najcenniejszym darem i  trzymamy się jej bardzo mocno twierdząc, że to ona właśnie jest podstawą naszego […]
  • Skąd w neolicie importowano miedź na tereny Polski? Nie z Siedmiogrodu czy Alp Wschodnich - jak do tej pory przypuszczali archeolodzy - ale z terenu Słowacji pochodzi miedź, z której wykonywano część ozdób odkrytych na terenie Polski w […]
  • Etnoarcheologia i jej spojrzenie Dżungla, przez korony drzew przedzierają się rozproszone smugi światła. Wokół słychać śpiew ptaków, trzask gałęzi i ciche tupanie nieobutych stóp. To grupa Indian wraca z polowania. W ich […]
  • KTB 1: wikingowie w Polsce – Jakub Morawiec Kto nie słyszał choć raz o wikingach oraz o tym, że byli w Polsce? Ale czy naprawdę tu byli, a jeśli tak to po co? By dowiedzieć się jak najwięcej na temat obecności wikingów we […]

CZY TEŻ W DZIECIŃSTWIE CHCIAŁEŚ BYĆ ARCHEOLOGIEM?

My od zawsze! Cześć, ARCHEOLOGIA ŻYWA to mały zespół osób kochających odkrywanie i pisanie o przeszłości. Czujemy jednak, że wciąż zna ją zbyt mało osób. Pytanie, czy chcesz nam pomóc w promocji naszej historii?

2 komentarze do wpisu „Wirtualna rzeczywistość w archeologii”

Dodaj komentarz