Zapinka pięciopalczasta pochodząca z jednego z grobów (fot. M Radzikowska)

Nie taka terra desolata – Mazury 1,4 tys. lat temu

• 190

Cztery groby sprzed ok. 1,4 tys. lat, zawierające spalone szczątki ludzkie, odkryli archeolodzy w czasie wykopalisk w Wólce Prusinowskiej. Wewnątrz znaleziono m.in. naczynia ceramiczne, fibulę i kilkanaście paciorków wykonanych z brązu.

Cztery groby sprzed ok. 1,4 tys. lat, zawierające spalone szczątki ludzkie, odkryli archeolodzy w czasie wykopalisk w Wólce Prusinowskiej. Wewnątrz znaleziono m.in. naczynia ceramiczne i kilkanaście paciorków wykonanych z brązu – poinformowali odkrywcy. Cmentarzysko znane jest archeologom od dawna. Badali je pruscy naukowcy już na przełomie XIX i XX w. Odkopali wówczas blisko 200 grobów.

„Jednak mimo szeroko zakrojonych badań nie udało im się ustalić, jak duże było cmentarzysko” – opowiada PAP archeolog Iwona Lewoc, która kieruje badaniami wspólnie z Kamilem Niemczakiem.

Tegoroczne wykopaliska nadal trwają. Do tej pory udało się archeologom przebadać cztery groby. Wszystkich zmarłych, przed złożeniem w ziemi spopielono. Jednak w ocenie badaczy ich kości zachowały się dość dobrze, bo temperatura stosu pogrzebowego nie była zbyt wysoka. Teraz naukowcy liczą na to, że analizy antropologiczne przyniosą więcej informacji o zmarłych. Po spaleniu ich szczątki wsypano bezpośrednio do dołów w ziemi.

Dwóch zmarłych pochowano wraz z różnymi przedmiotami. W jednym z grobów znaleziono fragmenty ceramicznego pucharka, na którym widać ślady ognia, co świadczy o tym, że towarzyszył zmarłej osobie w czasie spalania ciała.

W drugim grobie znajdowała się m.in. zapinka i kilkanaście paciorków ze spiralnie skręconego drutu. Wykonano je z brązu. Oprócz tego archeolodzy natknęli się na kilkadziesiąt drobnych fragmentów stopionego brązu. „Są to zapewne pozostałości po ozdobach” – uważa Lewoc. Dwa pozostałe pochówki zawierały jedynie przepalone kości ludzkie.

Zdaniem archeologów nekropola funkcjonowała od poł. VI i w VII wieku. Wówczas na tym terenie – w przeciwieństwie do pozostałych terenów obecnej Polski, które zajmowali Słowianie – mieszkali potomkowie ludności bałtyjskiej. Ich obecnymi przedstawicielami są Litwini i Łotysze (a do średniowiecza byli nimi także Prusowie). Byli znani Rzymianom – ich obecność została odnotowana w źródłach pisanych głównie z tego względu, że pośredniczyli w handlu drogocennego bursztynu do Italii.

Więcej na temat badań prowadzonych w ramach projektu Terra Desolata znajdziecie na ich stronie.

Źródło: naukawpolsce.pap.pl

Szymon Zdziebłowski

Dziennikarz PAP
Home Page  Twitter

Dziennikarz naukowy w Polskiej Agencji Prasowej (PAP) i portalu PAP - Nauka w Polsce. Opublikował szereg artykułów w prasie popularnonaukowej i ogólnotematycznej, m.in. w Przekroju, Wiedzy i Życiu, Archeologii Żywej, Gościu Niedzielnym, Gazecie Wyborczej. Ukończył archeologię i PR na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

• 190