Spotkanie Miłośników Archeologii Żywej 2018

Słowa kluczowe:

Po raz pierwszy w historii organizujemy oficjalne Spotkanie Miłośników Archeologii Żywej, w skrócie SMAŻ! Redakcja AŻ oraz Centrum Kultury i Turystyki w Walimiu mają zaszczyt zaprosić wszystkich chętnych na to wydarzenie, które odbędzie się w dniach 22-24 czerwca 2018 r. na Zamku Grodno.

W styczniu 2017 roku oficjalnie reaktywowaliśmy nasze czasopismo. Z wielkim zaskoczeniem i przyjemnością odkryliśmy, że Archeologię Żywą chcą czytać nie tylko starzy Czytelnicy, ale również nowe osoby. Osoby, które swoją przygodę z archeologią zaczynały już w momencie gdy działalność czasopisma została zawieszona, lub osoby zaczynające ją dopiero teraz.

Dla nas, Redakcji AŻ, ważna jest jednak nie długość stażu, lecz to co nas łączy – pasja i miłość do archeologii. Dlatego nie ważne czy posiadasz tytuł licencjata, magistra, doktora lub profesora. Z chęcią przywitamy Ciebie wraz z rodziną lub przyjaciółmi na jedynym takim spotkaniu w roku, na którym to będziemy mogli razem świętować naszą wspólną pasję.

Jest to pierwsze tego typu organizowane przez nas wydarzenie , dlatego liczba miejsc jest ograniczona.

ZAMEK GRODNO – MIEJSCE Z HISTORIĄ

Zamek Grodno w Zagórzu Śląskim położony jest w południowej części Gór Wałbrzyskich. Został on wzniesiony prawdopodobnie jeszcze w XIII w., lecz pierwszy dokument świadczący o jego istnieniu pochodzi z 1315 r. Dzieje zamku to ponad 900 lat historii, podczas której przechodził z rąk do rąk. Był on w rękach Piastów, Korony Czeskiej, Niemiec i Prus.

Stale rozbudowywany, tuż przed wybuchem wojny trzydziestoletniej w XVII w. miał być określany jako przybytek warty księcia. Zniszczenia wojenne, oraz kolejne tragedie spowodowały, że zaczął on jednak popadać w ruinę.

Od rozbiórki, która miała zostać przeprowadzona w pierwszej połowie XIX w. uratował go archeolog – prof. Büsching. Od tego momentu jego sytuacja ulegała powolnej poprawie. Od stycznia 2009 r. właścicielem Zamku Grodno stała się Gmina Walim, która następnie powierzyła zarządzanie obiektem Centrum Kultury i Turystyki w Walimiu. Archeologia Żywa od pewnego czasu ściśle współpracuje m. in. z CKiT w prowadzeniu badań na zamku. Jednym z najgłośniejszych odkryć w zeszłym roku było odnalezienie bulli antypapieża Benedykta XIII.

SMAŻ 2018 – PLAN WYDARZENIA

Układając program spotkania staraliśmy się zapewnić maksymalną ilość wiadomości i wrażeń w tak krótkim czasie.

W piątek – 22 czerwca

O godzinie 17:00 nasze spotkanie na zamku Grodno rozpoczniemy od krótkich prelekcji. Zaprosiliśmy takich oto znamienitych gości i znawców tematów:

• prof. Małgorzata Chorowska przybliży nam dzieje zamków sudeckich, tych które były i które jeszcze zostały;
  • prof. Krzysztof Borysławski opowie nam swoją przygodę z księżniczką Małgorzatą z zamku Grodno oraz wygłosi kilka słów o antropologii historycznej;
  • dr Tomasz Stolarczyk przybliży temat archeologii górniczej w okolicy zamku Grodno;
  • dr Paweł Konczewski opowie o odkryciach archeologicznych z czasów zanim zbudowano sudeckie zamki;
  • Radosław Biel i Łukasz Orlicki opowiedzą o pracach archeologicznych na samym zamku oraz o sławnym znalezisku bulli antypapieża Benedykta XIII;
  • Paweł Brzozowski – przybliży historię zamku i okolic w aspekcie turystycznym.

Piątkowy wieczór zakończymy kolacją w zamkowej restauracji.

23 czerwca – sobota

To dzień przeznaczony na zwiedzanie okolicy. Udamy się m.in. na najwyżej położony w Polsce zamek Rogowiec oraz obejrzymy ruiny zamku nizinnego w Czarnym Borze. Zapoznamy się również z przykładami sudeckiego budownictwa drewnianego, reliktami górnictwa i pałacami regionu. W ciągu dnia przewidziany jest wspólny obiad.

A wieczorem… Biesiada Świętojańska na zamku Grodno!

24 czerwca – niedziela

Mamy nadzieje, że Noc Kupały nie powali Was i po śniadaniu dacie radę wejść ponownie na zamek. W niedzielne przedpołudnie poznamy zamek Grodno „od stóp do głów”, lub odwrotnie.

FOTO RELACJA

Relacja ze SMAŻU 2018 dostępna jest w tym miejscu na naszej stronie.

SMAŻ
Redaktor naczelny AŻ | Oficjalna strona

Archeolog, doktor nauk inżynieryjno-technicznych, popularyzator. Pierwsza osoba, z którą powinno się kontaktować w sprawie patronatów i ewentualnej współpracy z „Archeologią Żywą”. Post-doc w Katedrze Antropologii Instytutu Biologii Środowiskowej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół kultury materialnej późnego średniowiecza i wykorzystania nowoczesnych technologii w archeologii. Pasjonat multimediów i gier komputerowych. Prowadzący cyklu cotygodniowych popularnonaukowych webinarów pt. „Kontekst

CZY TEŻ W DZIECIŃSTWIE CHCIAŁEŚ BYĆ ARCHEOLOGIEM?

My od zawsze! Cześć, ARCHEOLOGIA ŻYWA to mały zespół osób kochających odkrywanie i pisanie o przeszłości. Czujemy jednak, że wciąż zna ją zbyt mało osób. Pytanie, czy chcesz nam pomóc w promocji naszej historii?