Stulecie odkrycia kopalń krzemienia pasiastego w Krzemionkach

Registrations have closed.
Muzeum Historyczno-Archeologiczne w Ostrowcu Świętokrzyskim, Muzeum Archeologiczne i Rezerwat Krzemionki

Stulecie odkrycia kopalń krzemienia pasiastego w Krzemionkach

28 28 people viewed this event.

Sto lat temu geolog Jan Samsonowicz w Krzemionkach koło Ostrowca Świętokrzyskiego odkrył pradziejowe kopalnie krzemienia pasiastego. Jak się okazało, był to prawdziwy skarb, a data 19 lipca 1922 roku zapisała się na kartach historii polskiej archeologii. Muzeum Historyczno-Archeologiczne w Ostrowcu Świętokrzyskim organizuje w dniach 16-24.07.2022 roku istotny, kilkudniowy akcent obchodów rocznicy tego doniosłego momentu.

Będziemy celebrować to wydarzenie w gronie archeologów, konserwatorów zabytków górniczych, geologów, przyrodników, organizatorów turystyki oraz wszystkich miłośników pradziejów, którzy przez lata inicjowali i wspierali działania mające na celu zachowanie i umiejętne udostępnienie unikalnego zabytku archeologicznego, podniesionego w roku 2019 do rangi dobra UNESCO. Dlatego w tych dniach na terenie Muzeum Archeologicznego i Rezerwatu Krzemionki będzie się działo. Czeka nas kolejna edycja pikniku Krzemionkowskie Spotkania z Epoką Kamienia z prezentacjami i warsztatami związanymi z epoką kamienia i wczesną epoką brązu oraz laboratoriami i pokazami popularnonaukowymi. Ponadto odbędzie się m. in. inscenizacja historyczna, promocja okolicznościowej monety NBP, karty pocztowej Poczty Polskiej oraz wydawnictw naukowych i popularnonaukowych, a także wernisaż wystawy włoskiego fotografa pt. Megality.

Od 16 do 19 lipca – Krzemionkowskie Spotkania z Epoką Kamienia. Warsztaty dla zwiedzających odbędą się na terenie rekonstrukcji osady pradziejowej w Krzemionkach i jej bezpośredniego otoczenia. Przewidziano rekonstrukcje życia codziennego i wytwórczości ludzi zamieszkujących dolinę rzeki Kamiennej od paleolitu schyłkowego po wczesną epokę brązu.

W dniach 16 i 17 lipca – laboratoria popularnonaukowe. Odbiorcy zostaną zaznajomieni z różnymi rodzajami badań specjalistycznych: antropologicznych, traseologicznych, geofizycznych czy przyrodniczych, a także z podstawowymi zasadami metodyki stosowanej w trakcie wykopalisk.

Od 22 do 24 lipca pod hasłem Wehikuł Czasu organizowane będą pokazy rekonstrukcyjne i warsztaty edukacyjne nawiązujące do dorobku kultur megalitycznych.

Na 19 lipca przygotowywana jest parateatralna inscenizacja historyczna odkrycia śladów prehistorycznej działalności górniczej przez Jana Samsonowicza.

23 lipca odbędzie się wernisaż wystawy fotografii Franco Storti’ego pt. „Megality”.

Szczegółowy program planowanych wydarzeń będzie dostępny na stronie http://muzeumostrowiec.pl/krzemionki/ w zakładce „100-lecie odkrycia kopalń krzemienia pasiastego w Krzemionkach”.

Serdecznie zapraszamy do świętowania razem z nami!

Stulecia odkrycia kopalń krzemienia pasiastego w Krzemionkach